tirsdag den 14. december 2010

Når en klejnekagebager bager klejnebagekager, tager hun først....

Søndag var store bagedag for Dorthe og mig. Jeg kom hjem til Dorthe kl. 17, hvor vi lige nød et glas af Dorthes kæreste, sørens, hvid gløgg - Uhm. Jeg prøver mig frem med samme opskrift i dag, så jeg er lidt spændt. Lidt tipsy gik vi så i gang med julekageprojektet....

Dorthe forbereder sig mentalt på det store kagehelvede og har iført sig sit nye forklæde, så sødt.


Først gjaldt det Islandske Klejner, en opskrift som jeg har fra min søsters eks-kæreste, der er islænding. Islandske klejner er større og mere brødagtige end almindelige klejner, og jeg kan bedre lidt den islandske version fordi der er mere fylde i dem og de ikke føles så fede og palminagtige som de almindelige.

Selvom klejnerne er store, så bliver der altså en ret stor portion ud af de her mængder, og desværre, så bliver islandske klejner ret hurtigt kedelige. De smager bedst lige når de er bagt, men helt kølet ned. Derfor skal man måske lave en mindre portion ELLER, som jeg, fryse dem ned som ikke skal spises med det samme. Det kan de sagtens.

Islandske Klejner

500 g mel (ca. 8 dl)
½ tsk hjortetaksalt
2 tsk bagepulver
1 tsk kardemomme
100 g sukker
50 g margarine
1 æg
1½-2 dl mælk
palmin til stegning, 2 pakker er fint, hvis man bruger en mellem gryde.
(og så puttede jeg lidt citronskal i - det smager dejligt!)

1) Tørstofferne sigtes sammen.
2) Smuldr margarinen i melblandingen og tilsæt æg og mælk. Saml dejen hurtigt. Den skal være ret lind (blød).
3) Del dejen i to.
4) Rul dejen ud. Ikke for tyndt! INGEN MEL PÅ BORDET! (Note : vi havde masser af mel på bordet, det gik fint!!!) Skæres ud i 4 cm brede remme med klejnesporen. Remmene deles op i passende lange stykker, som "vrides". Jeg har ingen klejnespore, men det gør heller ikke noget - en alm kniv virker fint fint.
5) Palminen opvarmes til den begynder at ryge. Kom max 5 klejner i ad gangen. Vendes når de er tilpas brune.
6) Klejnerne drypper af på køkkenrulle.


Jeg fik et fint og rødt forklæde af Philip i fødselsdage - og nu kom det virkelig til sin ret!
Jeg hader dej på fingrene. Den ville ikke helt som jeg ville.


Men det lykkedes alligevel at få rullet dejen ud og vredet den til klejner.


Klejnebasserne simrer i palminen! Uhm. Lækkerlækker. Min hud var helt klam og bumset dagen efter - husk at rense huden godt af om aftenen ;o)


Nej, hvor er de bare flotte, gyldne, rustikke og perfekte! Og godt smagte de.


Søren kom ud i køkkenet for at inspicere bageriet, kysse sin kæreste og høre hvornår vi ville have aftensmad.
Efter et dejlig måltid italiensk bønneret fortsatte vi julebageriet.


Dorthe havde lavet dejen i forvejen, og hun havde brugt en anden opskrift end den vi brugte sidste år, nemlig Meyers opskrift på Vaniljekranse. De er rigtig lækre, men noget sødere end jeg er vant til. Hvis jeg bruger den opskrift næste år, så tror jeg, jeg vil skrue lidt ned for sukkeret.


Gang i kranseriet!
Dorthe har en gammeldags kødhakker (sådan en ønsker jeg mig), så det er derfor vi altid bager hos hende.



Der var kager overalt i køkkenet, hvor vi lige kunne finde plads ;o)




Uhm, lækre kager og hyggelig aften i bageriet.
Jeg cyklede hjem en hel bærepose fyldt med julekager.

I aften står den så på konfektmageri. Jeg har en aftale med en pige som jeg kender fra dans - vi har nemlig besluttet os for at lave en lille julegave til vores yndlingstræner :o) Jeg har en masse pynt og ingredienser, så det skal nok blive fint.

2 kommentarer:

  1. Mums for lækkerier og sikke nogle lækre billeder også! :)

    SvarSlet
  2. Tusind tak - og uhmmmm ja, det er alt for lækkert med julekager i huset!

    SvarSlet

Blog-arkiv