onsdag den 15. december 2010

Konfektmageri!

I går var konfektdag hjemme hos mig. Jeg lavede gløgg a la Sørens (Dorthes kæreste), og Lisa kom herhjem, så vi kunne producere lidt konfekt til vores yndlings danseinstruktør - det kom der meget god grin ud af.

Men først gløgg.....
Jeg lavede et koncentrat af:
Stjerneanis
Citrongræs
Kardemommekapsler
Allehånde
En kanelstang
En vaniljestang
Ingefær
Hyldeblomstsaft ca. 3 dl.

Man kan bruge en anden lys saft, fx æble. Og så skulle der peberkorn i, men jeg kunne pludselig ikke finde nogen i mit køkken.



Sirup af saft og krydderier fik lov til at simre ved svag varme i et kvarter, hvorefter det stod og trak frem til det skulle bruges. Så hældte jeg en god slat lys rom i og en flaske hvidvin og varmede det op. Det må ikke koge (for så forsvinder alkoholen jo).

Uhm, det blev godt!!!! Jeg havde regnet med at vi bare ville drikke en halv flaske vin eller noget, men vi pimpede den hele. Det smagte fantastisk og jeg glæder mig til at lave det igen.


Så lines der op til det store konfektmageri.

Jeg havde:
Store mængder mørk chokolade
hvid chokolade
Marcipan
Nougat
Hasselnødder
Mandler
Valnødder
Figner
Dadler og abrikos i rom
Rosiner i rom
Figenstang
en MASSE fin krymmel
Dekorations-gel
Frugtfarve
Kakaopulver
Baileys

Så er det jo bare at gå i gang!


Lisa er klar til at give konfekten en på sinkadusen ;o)


Frugtkugler med chokolade.

Derudover lavede vi:
Solbærtrøfler
Baileyskugler
Nougatmarcipanroulade
abrikoser m. rom og marcipan i chokolade
hvide trøfler
En rulle marcipan med rom-og-rosin overtrukket med choko.
og muligvis noget mere, jeg har glemt....


FRAKLIP!!!
Ikke alting så lige lækkert ud... Det skal dog siges, at den her klamme masse blev helt hæderlig efter en tur i køleren og overtrukket med chokolade. Desværre fik jeg ikke fotograferet den færdige rulle som bevis :o(


Mn meget andet af det blev hamrende lækkert!
Et lille udvalg af godterne.


Jamen altså. Sikke et pænt resultat :o)

2 kommentarer:

  1. OMG! Må snart forbi dig! Du har jo huset fyldt med lækkerier! Nams! :-)

    SvarSlet

Blog-arkiv