mandag den 10. maj 2010

Regler til mit projekt

Jeg har tænkt lidt mere over projektet - og jeg er sgu på! Perioden bliver fra juni til september med. Det er fire måneder, og hvis det går virkelig godt og ikke er uudholdeligt, så forlænger jeg frem til december.

Jeg har taget Idas regler, fordansket dem og modificeret, så de passer til mig. Here we go...

Det materielle:
  1. Købestop på alt nyt. Kun brugt og håndlavet er ok - evt. shopping må altså foregå på loppemarkeder og genbrugsbutikker. Dog må trusser og strømpebukser købes fra ny.
  2. Grænse på 100kr i måneden, som skal række til nødvendigheder. (Såsom tandpasta, toiletpapir, fryseposer, bagepapir, etc.) Hvis det er penge til overs af beløbet, overføres beløbet til næste måned.
  3. Frimærker, bus- togbillet, reperationer på ting eller andre tjenester, berøres ikke.
  4. Jeg har lov til at modtage gaver som bryder med reglerne jeg har sat for mig selv, me eftersom jeg hverken har fødselsdag eller det er jul i perioden, så går jeg ikke ud fra at det bliver aktuelt.
  5. Pleje- og skønhedsprodukter skal udryddes før jeg køber nyt, altså ikke noget med at have tusinde cremer stående. Jeg må kun kjøbe økologisk kosmetik/plejeprodukter og miljøvenlige rengøringsmidler.
  6. Ingen magasiner - men jeg må gerne låne.
  7. Hvis jeg pludselig - af mirakuløse årsager - skulle få råd til en ny cykel, så må jeg gerne købe det, for jeg trænger virkelig. Jeg skal snart diske op med et billede som bevis herpå ;)
  8. Koncertbilletter røres ikke - man skal jo også støtte musikerne ;o), ligesom billetter og entré til andre kulturelle ring heller ikke berøres.
  9. Gaver må strengt taget godt købes fra ny - men håndlavet (ikke hjemmelavet!!! haha), øko osv. foretrækkes, hvis det kan lade sig gøre.

Maddelen:
  1. Alt halvfabrikater er strengt forbudt (sovseposer, , rundstykker, lasagnepakker, pesto, pastasovs, etc.). Jeg bruger ingen af ovenstående, men det bliver svært med ketchup. Den må jeg lave selv (og jeg har allerede fundet opskrift).
  2. Køb økologisk såvidt det er muligt.
  3. Jeg skal såvidt muligt, købe friske råvarer. Der er ikke regler for om kød må være skåret ud.
  4. Brød, boller, rundstykker, kager - herunder også kammerjunker til koldskål - etc. skal hjemmebages.
  5. Når jeg spiser hos andre eller ude, skal jeg ikke gå op i om de har brugt halvfabrikater/øko.
  6. Drikke berøres kun i et vist omfang. Alkohol er ok (der har jeg jo et andet projekt kørende), saft presses selv, mælk er tilladt og hvis jeg en sjælden gang får brug for en sodanvand, så er der udmærkede økologiske alternativer.
  7. Jeg skal såvidt mulig lave ting fra bunden, fx ikke bruge købekoldskål.
  8. Jeg har (efter økonomitjek med Rie) et madbeløb på 2000 kroner om måneden.
  9. På Roskilde og evt. ferier er forbudte ting som is, kager og den slags altså ok!!!!!!

Der rejses unægteligt hele tiden spørgsmål, synes jeg. Eller ting som man må overveje. Men det er jo også én af idéerne med projektet. At overveje mit forbrug - både i økonomisk, men også miljøvenligt pg sundhedsmæssigt henseende. Fx - stearinlys! Det skal man jo bruge, men man må ikke købe nyt. Håndlavede er svaret. Hvis man skal sy - genbrugsstoffer.

Nå, det bliver spændende - om jeg når at blive sindssyg.

7 kommentarer:

  1. Uhsj, jeg bliver helt forpustet ved tanken om at skulle overholde alle de regler. :D
    Held og lykke! Glæder mig til at følge det....

    SvarSlet
  2. Haha! Men mange af reglerne er jo undtagelsesregler, hihi. For at at det ikke skal blive for strengt. Jeg glæder mig helt til at komme i gang!

    SvarSlet
  3. Jeg synes det er helt supert at du har blitt inspirert av prosjektet mitt, og brukt mine regler og fordansket dem. Veldig veldig bra! :) Jeg liker også det du trekker frem, om at mye av poenget med dette er å overveie ditt forbruk. Det er mange som ikke forstår hvorfor jeg satte i gang dette prosjetet, men det har du åpenbart forstått :)

    Men hva er Koldskål? Det var det eneste danske ordet der jeg ikke forstod..

    Du er flinkere enn meg på drikke-delen. For meg berøres ikke drikke i det hele tatt, og den store drikkesynden min er dyr Nespresso-kaffe ;) Menmen, noe må man unne seg.

    Og så vil jeg gi deg et lite tips ang. gaver. Det jeg har tenkt til å gjøre, er å lage en del mat-gaver selv, som f.eks. hjemmelaget saft, syltetøy, chutney, kaker, krydderoljer, etc.

    Lykke til! Jeg gleder meg til å følge med på hvordan du klarer deg! :)

    SvarSlet
  4. Haha, måske har I slet ikke Koldskål i Norge? Det er sådan noget som man får om sommeren. Et mælkeprodukt. Når man selv laver det, så kan man lave det af kærnemælk og tykmælk tilsat vanilje og citronskal. Og så spiser man det med kammerjunker, som er en slags små søde tvebakker.

    Jeg får også virkelig svært ved købe-kaffen! Hjemme må jeg gerne drikke økologisk nes-kaffe og så kan jeg jo tage det med mig i en termokop. Sådan en skal jeg lige have anskaffet mig, for den sidste jeg havde, glemte jeg i toget. Jeg har sådan en smart kaffekrus-holder på min cykel, hvor jeg kan have termokoppen i - og så sparer man BÅDE penge OG pap-emballagen fra de dyre købe-kaffe, voila!

    Godt tip med mad-gaverne... For jeg tænker at min omgangskreds vil blive pænt skuffet, hvis de de næste 4-6 måneder frem bliver begavet med tegninger - jeg er ingen Monet ;o)

    Held og lykke til også! Jeg glæder mig til at læse gode tips fra din blog ;o)

    SvarSlet
  5. SUPER SUPER SUPER inspirerende! Jeg har selv lige opsat nogle regler, for jeg skal ha' sparet en masse penge sammen :)

    Held og lykke med dit projekt ihvertfald..
    Trine.

    SvarSlet
  6. og i lige måde! hvor bliver vi allesammen fornuftige, ha ha,o)

    SvarSlet
  7. Sikke et sejt projekt!!! :) Jeg smutter ud af landet i et par dage og kommer tilbage og læser at du har totalt tjek på alting, hvor er du sej Natascha!!! :) Glæder mig til at følge med i dit projekt.

    SvarSlet

Blog-arkiv