torsdag den 29. juli 2010

Sophie Calle på Louisiana

I dag var jeg på Louisiana med Maria og Birgitte og se Sophie Calle-udstillingen, og jeg var vild med den! Eneste problem var at jeg blevet meget træt af at læse så meget, haha.
Det meget omtalte Tak Care Of Yourself-værk var rigtig sjovt og interessant - Kunstneren var blevet slået op med pr mail og havde derefter sendt brevet videre til over 100 kvinder med forskellige erhverv, der så havde fortolket/behandlet mailen ud fra deres erhversposition. Særligt vild var jeg med riffelskytten, hvor mailen blot hang på væggen - gennemhullet af skud :oD En latinekspert havde oversat brevet, en læreringe lavet analyseopgaver til det, en kriminolog havde analyseret afsenderen ud fra teksten, en teenager havde sendt en sms.

Derudover var jeg ret vild med projektet, hvor kunstneren havde fundet en adressebog og derefter sat sig for at lære ejeren at kende - gennem interviews med personer fra adressebogen. Nogle kendte ham godt, andre huskede ham kun vagt, mens nogen helt nægtede at sige noget.

Billedet overfor er fra et værk, hvor Calle har fotograferet folk mens de sover. I hendes seng. Under billederne står der små kommentarer eller ting som vedkommende har sagt. Det var også et af mine favoritter.

Jeg kan godt lide at hun går så tæt på folk og noget af det mest intime og leger med det. Som sove-billederne. Man må være allermest sårbar, når man er i søvnen, og derfor føles det meget, meget intimt. Det kender jeg fra mig selv - jeg har svært ved at sove med andre, ikke mindst folk jeg ikke kender. De kan være nok så stille, det er ikke det... Det føles bare sært. Så for mig, så er det at se på Calles kunst et indblik i noget meget intimt. Det føles også lidt forbudt.

Udstillingen var frem til slutningen af Oktober.

Vi gik også hurtigt igennem Warhol efter Munck-udstillingen, men da var jeg blevet træt (de andre også) og havde fået kager på hjernen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv