søndag den 16. januar 2011

Familiefejden


Hæ, nu skal det ingen hemmelighed være, at havde du spurgt mig om min weekend for ti år siden, så havde jeg været bankestiv og festet hele weekenden. Men sådan ser mine fredage og lørdag SLET ikke ude mere - for jeg er blevet en gammel og kedelig kone. Efter at have besøgt den første klasse som jeg var klasselærer for, hvilket var vildt hyggeligt - de havde ikke forandret sig en snus på de to år, mystisk nok - tog jeg hjem til mine forældre for at fejre min brors fødselsdag. Og så er der hovedsagligt kun foregået to ting i den weekend.

1) jeg har spillet en heeeeeeel masse x box kinect, og
2) jeg har set Forsyte Sagaen. HELE Forsyte Sagaen.

Jeg så det meste af Forsyte Sagaen, da den blev vist på DR2 for nogle år siden. Men jeg havde ikke set alle afsnittene, og da Marie så begyndte at ævle løs om serien, fik jeg lyst til at se den igen og bestilte den på biblioteket. Så fik jeg den, men det var syv-dages-lån, så jeg nåede ikke en gang i gang. Men jeg havde ved samme lejlighed bestilt den til min mor, og hun havde den liggende. Så hvad var mere nærliggende end at få den set her i weekenden?

For at sige det kort, så er serien, som er produceret i 2002, en remake af serien fra 1967. Den handler om Forsyte-slægten som lever i London fra ca. 1880 til 1920. Altså, der foregår den. Familien består af en broget samling men handler specielt om de to søskende Soames og Winifred samt deres fætter Jolyon. Jolyen udstødes af familien, da han vælger kærligheden til en guvernante frem for familien - og dermed splittes familien og heraf udspringer fortællingen. Soames, som ses på billedet ovenfor, forelsker sig i den mindre velhavende Irene (ved hans side), som modvilligt går med til at gifte sig med ham - såfremt han er villig til at give hende hendes frihed, hvis deres ægteskab ikke skulle blive lykkeligt. Men hvordan skal det blive det, når Irene ikke elsker ham?

.... Og herefter følger intrigerne, skandalerne og begivenhederne så.



Jeg synes serien er meget underholdende, selvom tempoet er langsomt. Billederne er flotte og der er mange skægge personligheder i serien, fx Winifred og hendes mand, Monty Dartie, der ses på billedet ovenover her. Især Dartie, der er noget af et skvat, er god for puste til ilden i et godt indtrige - og skal altid lige komme med en smart bemærkning.

Jeg lånte som sagt serien på biblioteket, men hvis man skulle have lyst til at eje den selv, så så jeg den i Fona til 150 kroner for alle afsnittene den anden dag ;o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv