fredag den 30. september 2011

Havtorn

Da jeg sidste weekend cyklede Amager tyndt, fandt jeg på vestamager en masse af det overhippe havtorn. Men jeg havde jo ikke taget spande med, så tirsdag efter træning og inden undervisning, cyklede Maria og jeg tilbage og samlede til vi blødte på hænder og arme af alle tornene...





Det blev en ordentlig høst - som jeg ikke havde tid til at tage mig af, da jeg skulle skynde mig over på studiet, da vi kom tilbage. Men om eftermiddagen havde jeg lidt tid til at tage mig af bærrene inden jeg skulle til middag hos Dorthe og Søren. Men hold kæft et arbejde! Tror jeg ikke lige, jeg gør igen. Var simpelthen for besværligt. For det første var der jo alle tornene. Tykke, spidste torne overalt. For satan altså! Nå, men efter en time havde jeg pillet bær til noget syltetøj. Det tyknede så bare overhoved ikke, og jeg var møgsur. Resten af grenene klippe jeg tid, puttede i poser og fryste ned, for det havde jeg hørt var en god idé, da man så kan ryste bærrene af bagefter.

Og så cyklede jeg ud til Dorthe og Søren og medbragte et glas syltetøj. Heldigvis viste det sig at være bedre end forventet - vi puttede havtorne-saucen på is, hvilket var et hit. Bærrene er meget syrlige i det og har en lidt eksotisk smag, som jeg synes minder lidt om passionsfrugt.

Næste morgen rystede jeg rosne bær af grenene og puttede det i min grøntsagsjuice, hvilket virkelig var et hit! Jeg er begyndt at drikke friskpressede grøntsager hver dag, fx gulerod, rødbede, broccoli og spinat (og naturligvis ingefær), og det smager vildt godt, men jeg er også nødt til at have noget syrligt i og der fungerede havtorn perfekt.

I øvrigt skulle der være lige så meget c-vitamin i et havtorne-bær som i en hel appelsin!

Billederne er irriterende små - men det er fordi min flickr-konto p.t. er nede, så jeg måtte lægge billederne direkte op via blogger - og så kan jeg kun få dem så små og gnaldede! Vildt træls.

3 kommentarer:

  1. Altså du giver mig lyst til at cykle på fælleden og hamstre havtorn i cykelkurven :)

    kh Emma

    SvarSlet
  2. Uh jeg er nysgerrig på den smag. Jeg har kun smagt det i te, og der var jeg ikke synderligt imponeret...

    SvarSlet

Blog-arkiv