fredag den 6. februar 2009

Edith som Godnatlæsning


Lige i øjeblikket læser jeg Edith Södergran-digte som godnat-læsning. Jeg købte hendes samlede digte, da jeg var en tur i Stockholm i efteråret. Det er ikke alt det svenske, jeg forstår, men jeg bliver bedre og bedre. Og det gode er: når jeg er kommer igennem hele samlingen, så starter jeg bare forfra igen! Og det er altid ligeså godt, når man starter forfra...

Edith Södergran blev født i Finland i 1892 og døde i 1923. Hun døde af Tuberkolose og led derfor samme skæbne som sin far. Godt nok fik hun ikke megen anerkendelse mens hun levede, da folk anså hendes som mærkelige og direkte sindssyge, fordi de hverken rimede eller havde rytme - men det er stadig underligt at tænke på at hun døde som 31årig. Jeg bliver 31 om under en måned...

I tråd med koncerten i går, så synes jeg lige at I skal have en lille bid fra mit yndlingsdigt "Dagen svalnar..." fra samlingen Digte fra 1906.

IV
Du sökta en blomma
och fann en frukt.
Du sökte en källa
och fann ett hav.
Du sökte en kvinna
och fann en själ -
Du är besviken.

Dette digt har Anna Kruse desværre ikke lavet musik til - men måske det kommer :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv