søndag den 9. september 2012

Om Resecond og genbrug generelt

Der er kommet et nyt og smart tiltag på Jægersborggade i København - især hvis man, som jeg, er vældig glad for kjoler.

En second hand-butik ved navn Resecond - men det er ikke sådan, at du bare går ned og køber kjoler, nej. Man melder sig ind (Det koster 150 kr for en måned, 600 for et halvt år og 1000 for et helt), og så kommer man ned og afleverer en kjoler eller så mange, man vil, og tager så tilsvarende med hjem.

På den måde deler man klædeskab med en masse andre og kan få ny kjole for en billig penge, uden at der er mindre plads i eget klædeskab. Man har jo tilsvarende afleveret en.

Jeg har endnu ikke været nede i butikken, men jeg er umiddelbart begejstret for konceptet. Mit ene aberdabei er, om der er kjoler i min størrelse. Jeg har jo desværre ikke byens mest almindelige taljemål, hvilket jeg jo også erfarer på byens loppemarkeder. Men snart, snart skal jeg ned og tjekke butikken ud og evt. teste konceptet.
En bunke med mine kjoler - nogen skal måske snart byttes væk hos resecond.

Jeg kan rigtig godt lide, at der i øjeblikket er en tendens til genbrug eller mindre forbrug. Det er jo næsten en bevægelse. Hele København (og sikkert alle andre steder også) valfarter folk til loppemarkeder. Jeg har selv besøgt hele 7 i denne weekend (jeg tog lige to mere i dag) OG et byttemarked, et koncept, som jeg længe har fulgt nysgerrigt med i, men ikke før deltaget i selv. Men her til formiddag tog Ham, jeg godt kan lide, og jeg til byttemarked i Korsgadehallen på Nørrebro. Han havde været til et før og var ret begejstret for konceptet, mens jeg selv havde taget lidt effekter med, men uden ambition om at komme hjem med noget selv. Men det kom jeg. Jeg fik en fin stribet t-shirt, en børnekuffert (jeg bruger dem til skoopbevaring), et prikket tørklæde, et fin prikket børnekjole til niecen, tre gafler (jeg vil gerne af med det rædselsfulde bistro-stel som jeg har haft siden jeg flyttede hjemmefra og alt andet rimelig neutralt vil være perfekt) og måske også en ting mere, som jeg lige har glemt. Jeg havde selv nogle ret nye bøger med, tre dvd'er, et par jeans, en flot skuldertaske og et par solbriller - ting, som jeg selv ikke har bugt i tusind år, men som jeg så røg ret hurtigt, og som en anden nu kan gøre brug af i stedet for at jeg har det liggende i mit kælderrum og fylde.

Jeg har ligesom indset, at jeg tilsyneladende er ret materialistisk anlagt og finder tilfredsstillelse i at købe noget en gang i mellem, men det betyder absolut intet for mig, at det har været dyrt. Og jeg går jo på ingen måde op i mærkevarer som sådan. Så loppe- og byttemarkeder er ret idelle for mig. Jeg synes selv, jeg er ret god til at finde gode ting, og ting, som passer til mig. Jeg har en liste over ting i min hjerne, som jeg generelt kigger efter, og så er jeg ret god til at spotte ting, som er noget for mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv