mandag den 15. november 2010

Dinner forberedelser (Mystery dinner part1)

I weekenden holdt jeg Mystery Dinner Party med syv af mine veninder. Handlingen udspillede sig til en middag under den Venetianske filmfestival i 1946. Jeg var værten, Romeo Bechini, og gæsterne var et udvalg af skuespillere, producere og forretningsfolk. Desværre, så er en af gæsterne blevet myrdet - den unge skuespiller, Leonardo di Capulet, er blevet fundet død oppe i badekaret :-O

Jeg tog rigtig mange billeder. Vildt mange. Her kommer først en lille billedeserie af forberedelserne til middagen.

Et veldækket bord.


Apetirif til velkomstdrinken. Dadler svøbt i bacon. Derudover lavede jeg saltede og ristede mandler.


Forberedelser til hovedretten. Vi skulle have mørbradbøf i svampesauce med kartoffelroulader. Rouladerne var dagens udfordring, men viste sig slet ikke være særlig svært. Groftrevet kartoffel vendt i fløde og æg og bagt i ovnen i 25 minutter. Herufter rullet sammen med kartoffelmos tilsat hjemmelavet pesto. Nams!


Forresten skulle have været friske figner med gedeost. Men da det var umuligt at skaffe friske figner blev det lavet om til en salat med tørrede figner, gedeost og balsamico-glace.


Forret i mængder.


Surdejsbrød! Dejen blev slået op i tirsdags og havde så stået og hygget sig frem til lørdag. Synes selv det blev rigtig godt, selvom jeg led under præstationsangst, da Maria havde lavet det samme brød forrige weekend. Derfor gjorde jeg noget meget uvant for mig - jeg fulgte målene i opskriften, uhhhh. Bortset fra jeg skiftede en del af hvedemelet ud med drum, da jeg gerne ville have en sejere krumme.


Så skal der laves desset!
Vi skulle have Champagnecreme m. flødechokolademousse og blåbær.
Først udbløder man 3 blade husblas i koldt vand, som man derefter varmer op med 1 dl cava (tør eller sød, jeg brugte tør, da jeg bedst kan lide det) og knap 1 dl sukker. Det må ikke koge. Når sukker og husblas er opløst tilsætte endnu 2 dl cava til at køle ned med.
Når væsken er kølet ned vendes det med skum pisket af 2,5 dl fløde.

Læg lidt bær (skulle have været hindbær, men jeg brugte blåbær) i otte glas og fordel champagnemassen oveni.
Stil til afkøling.

Herefter smeltes 200 g flødechokolade i vandbad og tilsættes 1 dl fløde. Når massen er kølet lidt af vendes den i pisket skum af 2 dl fløde og fyldes ovenpå champagnecremen som nu er stiv.

Så er det bare i køleren med glassene igen. Desserten kan fint laves dagen inden den skal serveres. Jeg synes selv at det var en FANTASTISK dessert og jeg ville ønske at der havde været rester, men det er jo ulempen ved portionsservering ;o)


Så var der jo kun forberedelsen af mit eget kostume tilbage :o)

2 kommentarer:

  1. Sikke en masse lækre retter, du har lavet. Det ser virkelig godt ud, og både forretten og desserten kunne jeg godt spise lige nu :)

    SvarSlet
  2. Jeg kan kun på det varmeste anbefale at du laver den dessert en dag! jeg har drømt om den lige siden jeg spiste sidste skefuld i lørdags ;o) Og tak for kommentaren.

    SvarSlet

Blog-arkiv