onsdag den 12. august 2009

Mona Lisa vs. Miss Brodin

Jeg sidder lige og ser Mona Lisa Smile, en tøsefilm fra 2003. Jeg så den faktisk den gang den gik i biffen og det er desværre ikke en særlig god film. Og det bliver ikke bedre af at Julia Roberts, min hade-skuespillerinde, spiller hovedpersonen, en nyudklækket lærer i kunsthistorie på en fornem amerikansk pigeskole i 1950erne. Her mødes hun naturligvis af fordomme, restriktioner, bagstreveri og snævertsynethed - hun selv er ikke overraskende nytænkende og progressiv og interesserer sig for moderne kunst. Hun sætter sig for at lære de unge piger at tænke selv, og bliver til en stor inspirationskilde.

Men når alt dette er sagt, så er det en meget hyggelig film at sidde og se på en træt onsdag aften, hvor man burde sove, men alligevel ikke gør. Ikke mindst på underholdningsværdien af de fede outfits :o) Og så elsker jeg jo Kirsten Dunst og Maggie Gyllenhall, som også medvirker,

De unge studerende præsenteres for et værk af Jacksom Pollock.



Julia Roberts' første lektion. Eleverne har gennemlæst hele teksten, men har stadig en masse at lære af Julia! Ikke mindst om ægteskab og kønsroller.


Anyways - Mona Lisa Smile fik mig til at tænke på en anden film, som jeg tilfældigvis så en nat for et par år siden, hvor jeg ikke kunne sove, nemlig The Prime of Miss Jean Brodie fra 1969 med Maggie Smith (Harry Potter filmene!!!) i hovedrollen.

Også her har vi at gøre med en dedikeret lærer, Miss Brodin, der underviser i kunsthistorie på en pigeskole, her i 1930erne. Under sine vinger har hun især fire piger, som hun tager sig særligt af, og som ser meget op til den kultiverede og kunstinteressered underviser. Dette får dog helt andre og mere katastrofale følger end tilfældet er i Mona Lisa Smile. En rigtig god film, som jeg godt kunne tænke mig at gense på et tidspunkt.


Miss Brodin i udfoldelse! Her lærer hun sine elever om skønheden i Shakespeares værker.


På ekskursion til glyptoteket ;o)



Yderst til højre - den kritiske elev, der indser at Miss Brodin måske ikke er den fuldendte rollemodel for en flok piger i udvikling.

2 kommentarer:

  1. Er det hende der kan forhandle sig til en kat i Harry Potter?

    SvarSlet
  2. Hahaha, forvandle altså! :D
    (ALLE kan vel forhandle sig til en kat)

    SvarSlet

Blog-arkiv