onsdag den 4. november 2009

Anbefaling

Ok, med fare for at lyde som den største nørd... Men det er altså ret kedeligt at ligge syg. Har siden i går gået lidenskabeligt op i... slægtsforskning!! Det viser sig, at kirkebøgerne og folketællingerne ligger offentligt tilgængeligt på denne side:

Her kan man så gå ind og søge og grave, som man lyster. Hvilket jo lige er noget for en amatør-detektiv som mig :o) Der ligger folketællinger helt tilbage til 1787 og selvom man ikke lige kan spore sine aner så langt tilbage, så er det underholdende stof. Det pirrer i hvert fald min fantasi, at se optegnelser fra så lang tilbage. Men kan se, hvor mange de boede på gårdene, at de boede sammen med indtil flere slægtninge og tyende. Man kan også se deres alder, fx blev jeg overrasket over at se at en 36årig mand var gift med en 50årig kvinde. Det var hendes 3. ægteskab. Hvad blev der af de andre ægtemænd? Døde de bare? Og hvordan fik hun så fat i så ung en fyr? Var hun formuende? Man kan også se, når kvinder havde fået børn udenfor ægteskabet, hvilket sikkert var en stor skam den gang.

Jeg blev især nysgerrig på Marie Degerkolv (tror jeg nok der stod, det er ret svært at læse den gamle og snørklede skrift på det oldgamle papir), der i 1906 boede i Fodslette i Langeland Søndre Herred. 36 år og lærerinde. Ugift. Men i det hele taget var der ret mange ugifte folk, til min store overraskelse...

I nogle af folketællingerne fra 1800tallet kunne man endda og læse folks indkomst.
Det er sjovt at se hvad folk arbejdede som og hvor mange børn de havde.

Desværre er det endnu ikke lykkedes mig at finde mine egne aner. Min søster kunne heldigvis sende mig et link til en, som en gang har gjort en del af arbejdet, så jeg ny ved at min oldefar, Mads Hansen, blev født i 1880 og døde i 1960. Det letter arbejdet med kirkebøgerne ;o) min oldemor, Anna Junia Hansen blev født i 1883 og døde i 1963. Hendes forældre hed Hans Christian Petersen og Hansine Christine Petersen, og hun, altså min tipoldemor, blev født i 1856.
Mads' far hed Hans Peter Hansen og hans mor hed Christine Christiansen, født i 1842 - de er altså også mine tipoldeforældre. OG så havde den flinke slægtsforsker også fundet ud af at Christine Christiansens far hed Christian Christiansen, men hvornår han var født og hvem han var gift med er der ingen der ved...

I øvrigt, så fik Mads og Anna 13 børn, TRETTEN, hvoraf den ene altså var min mormor.

Jeg gad godt vide noget mere om dem. Hvad lavede de? Hvem var de? Hvordan mødte de hinanden? Så mange historier.... Sikkert helt almindelige liv... Men jeg ved bare slet intet om dem... Kun at min oldefar var Stenhugger og født i Humble (vistnok i Fodslette sogn). På et tidspunkt flyttede han og min oldemor så til Rudkøbing, men selvom jeg har ligget i min febervildelser i dag og ledt efter dem i folketællingerne, så har jeg ikke fundet dem. Og vejen hvor min mormors hus lå fandtes åbenbart ikke den gang, eller hed noget andet.

Hmm. Erindrer pludselig noget om nogle billeder, jeg så på nettet eller en cd-rom fornylig. Men Anna og hendes tretten børn. Må vist lige ringe rundt....

3 kommentarer:

  1. Hej - Mads og Anna Junia Hansen i Humble er min morfar og mormor. Min mor var Anna Christine, født 12 apr 1926.

    Jeg er i gang med slægtsforskning - så det listige spørgsmål, hvem er du?

    Venlig hilsen Jørgen Frølner, email joergenf@gmail.com

    SvarSlet
  2. Mads og Anna Junia var mine oldeforældre. Anna Christine var min mormor. Jørgen der skriver ovenfor er min morbror.
    Jeg har en del oplysninger og nogen billeder, kontakt mig hvis du vil kigge nærmere. Mvh Pia Slot pslot29 a gmail.com

    SvarSlet
  3. Tilføjelse: Anna Junia og Mads døde begge i Humble og deres grav står med sten endnu. Oldefar lavede selv deres sten. Deres hus står også stadig.

    SvarSlet

Blog-arkiv