tirsdag den 29. december 2009

War and Peace

Her i juledagene har DR2 sendt en filmversion af romanen med hovedpersonen, som jeg er opkaldt efter - nemlig Tolstojs Krig og Fred. Den blev filmatiseret i 1956 med Audrey Hepburn i hovedrollen, men denne her version er i fore dele og med en anden filmdiva i hovedrollen : Clemence Poesy.

Jeg så desværre ikke alle fire afsnit, faktisk kun afsnit 2 og 3 (de er alle i spillefilmslængde), men havde ingen problemer med at følge med alligevel.

Handlingen foregår i Rusland i årene omkring Napoleons invasion og omdrejningspunktet er en håndfuld aristokratiske familier i Moskva.
Komtesse Natasja Rostova og fyrst Andrej Bolkonsky er unge og forelskede. De bliver hemmeligt forlovede, men det er alligevel offentligt kendt. Bolkonskys far vil ikke have at de bliver gift før Andrej har været i hæren i et år, hvilket de to accepterer. Natasjas bror, Nikolaj er dog lidt skeptisk ved kærligheden, når Andrej føjer sin far i stedet for at gifte sig med hans søster med det samme.

Mens han er væk, blomstrer deres kærlighed. Ved fronten sker der imidlertid det, at en ung og usymptisk player, Anatole Kuragin, knalder en unge bondepige, hvorefter Andrej tvinger ham til at gifte sig med hende - til Kuragins store ærgrelse. Tilbage i Moskva ser Kuragin Natasja i teatret og spørger sin søster (der er lige så usympatisk som han selv og gift med Natasja og Andrejs ven, Pierre) hvem den smukke pige er. Hun kan fortælle ham, at det er komtesse Natasja, der er forlovet med Andrej. Og så øjner Kuragin sin chance for hævn og indleder en charmeoffensiv mod Natasja. da de forlader teatret, siger han til hende : "når du kører hjem, så husk, at du i aften ændrede mit liv!" BVADR!!!! Natasja bringes ud af fatning og efter lidt flere scoremanøvrer sender Kuragin bud til Natasja om at han har forsøgt at tage sit eget liv af kærlighed til hende.

Natasja hopper i med begge ben og bilder sig selv ind at NU ved hun hvad kærlighed er. Hun sender et brev til Andrejs søster om at hun ikke længere kan stå inde for forlovelsen, og planlægger at stikke af og gifte sig med Kuragin, oh ak og ve! Heldigvis får hendes familie forhindret det - men skaden er jo sket!!! Andrej får naturligvis besked om Natasjas svigt og på trods af at både hans søster og Pierre prøver på at få ham til at tilgive Natasja, så står han fast ved at det er slut mellem dem. Han er nu opfyldt af had og hævntørst over for Kuragin og opsøger ham ved felten. Kuragin forsvinder imidlertid fra jordens overflade og Andrej beder til at han må møde ham igen, så han kan få taget hævn...

Efter et slag mod franskmændene ender Kuragin og Andrej på samme felthospital, sårede, og Kuragin døende. Andrej tager ham i hånden og de to ser hinanden i øjnene mens Kuragin ånder ud.
Herefter dukker Pierre op og Andrej siger: "Nu ved jeg hvad tilgivelse er!! Tag mig væk gerfra, tag mig til Natasja, mens der stadig tid er!!!"

Og her sluttede afsnit 3 - og resten kender jeg jo så ikke.
Jeg var forbi en antikvariat i dag, hvor jeg fandt romanen i to bind til 125 kr. Men jeg købte den ikke. Gør jeg måske i morgen. Jeg VED bare at jeg gik i stå efter 20 sider af Tolstojs AnnaKarina sidste år... Så spørgsmålet er om jeg kan tage mig sammen til at læse Krig og fred til ende...


Pierre og Andrej.


Laura og Natasja.

Natasja skuer udover haven og tænker på sin elskede Andrej. Får de to mon hinanden?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar