søndag den 25. december 2011

Watt-Boolsen & Reenberg

Glædelig jul, alle folk - jeg håber, I har fået gode gaver og spist en masse skøn julemad. Da vi kun var 4 til at fejre jul i det lille hjem, og da min far ikke kan så meget og vi andre er luddovne, foregik alting i et adstadigt tempo. Og alligevel var vi færdige med det hele mange timer før end vi plejede. Derfor fik jeg mulighed for at stene lidt til den danske film Qivitoq fra 1956, som DR viste. Det var faktisk en rigtig fin film med Poul Reichart og Astrid Vi-hvad-pokker-hedder-hun-nu i hovedrollerne. Men den store overraskelse for mig var, at Bjørn Watt-Boolsen, bedst kendt som Oberst Hackel i Matador, sgu var et skår i 1956!!! DESVÆRRE var det umuligt at finde et godt billede af ham, hvor hans ekstremt flotte øjne kom til sin ret, men her er et billede fra filmen - sammen med en ung Kirsten Rolfes, aka Fru Drusse.


Hvilket minder mig om, at jeg forrige uge genså filmatiseringen af Herman Bangs Tine sammen med min 10. klasse - hvor jeg blev mindet om, hvor fin Jørgen Reenberg var i sine unge dage. IGEN har jeg ikke kunne finde et retfærdiggørende billede, og i Tine er han faktisk ikke vildt ung (han er vistnok født i 1925 og filmen er fra 1964), MEN altafgørende er måske nok, at han har skæg i filmen, wrauw.
På billeder, hor han er yngre, ser han faktisk lidt for pussenusset ud, dog med et lille twist af noget James Dean. I like! Første gang jeg så Reenberg, var da han spillede Lærer Winther i Flemming og Kvik fra 1960 - en film jeg kunne se igen og igen og igen, da jeg var barn.

Jeg synes, at de to herrer her er meget sødere end dem der ellers var tidens sexsymboler, nemlig Ib Mossin (Iiiivvv!), Ebbe Langberg og Poul Reichardt. Og hvad kan jeg sige.... Jeg kan bare godt lide skæg.

I øvrigt sjovt med de to nævnte film, Qivitoq og Tine. Den første er en storfilm fra 1956 med smukke, storladne billeder af det grønlandske landskab, mens den næste, der er optaget næsten 10 år senere, ikke bare er sort/hvid, men også meget mørk og dyster - sandsynligvis for at lægge sig tættere op ad handlingen (som foregår omkring slaget ved Dybbøl i 1864). To meget forskellige film - i handling og udtryk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar